Wednesday, January 13, 2010

UQWAH MANAGEMENT & SERVICES SDN BHD

Assalamualaikum.... kali nieyh didie just nak bgtahu pasal kepentingan kiter sume buat Perancangan Harta semasa hidup kepada org yang disayangi.. Skrg nieyh banyak syarikat2 milik kerajaan & syarikat swasta yang menyediakan perkhidmatan begini. Produk utama yang ditawarkan adalah seperti Wasiat & Hibah.
Kawan didie nieyh ada membuka syarikat pengurusan yang salah satu perkhidmatan nyer adalah Amanah Hibbah. Bagus nyer Amanah Hibbah nieyh adalah kepada sesiapa pun pemberian kiter semasa hidup tidak boleh dibantah oleh mana2 pihak walaupun waris terdekat selepas kematian kiter.. Hibbah dalam bahasa Arab adalah *hadiah* semasa hidup dan hanya terlaksana selepas kematian kiter melalui SuratIkatan Amanah Hibah yang ditandatangan oleh pihak pemberi dan penerima. Proses ini akan melalui satu aqad dimana pemberi akan melafazkan ucapan memberi dan dibalas oleh penerima yang sudi dan bersedia menerima harta yang diberi serta disaksikan oleh 2 orang saksi lelaki..
Kebiasaan orang2 yang membuat Hibbah ini adalah:-
1) Tujuan memberi kepada anak angkat (anak angkat tidak layak menerima harta pusaka daripada ibubapa angkat)
2) Tujuan Amal Jariah selepas kematian. Cth:- dermakan wang dalam akaun bank kepada rumah anak yatim, masjid atau selain nyer.
3)Memberi harta kepada hanya yang berhak. Cth:- Orang Singapore membeli rumah di Malaysia tetapi menggunakan nama saudara warganegara Malaysia. Orang malaysia itu harus membuat Hibbah selepas kematian nyer untuk dikembalikan kepada yang berhak tersebut.(Org Singapore)
Perkara2 dia di atas adalah antara sebehagian sebab mengapa Hibbah itu perlu dibuat. Ini juga dapat menjamin harta yang mahu kiter beri hanya diberi kepada yang berhak dan disayangi. Sebab lain juga adalah mengelakkan perebutan Harta Pusaka kiter apabila kematian kelak.
Kepada sesiapa yang berminat untuk membuat Produk Hibbah dan mendapat keterangan lanjut bolehlah menghubungi Pengarah Urusan Syarikat Uqwah Management & Services.
Pengarah Urusan:- Encik Norahim Bin Johari (Tel: 0197568680)
Pengurus Operasi & Khidmat Pelanggan:- Puan Norintan Bt Masod (Tel: 0127653220)
**Antara sebab memilih Uqwah Management & Services adalah kerana mempunyai pengalaman selama 3 tahun membuat produk Hibah, harga istimewa dan termurah tanpa ada bayaran tambahan, khidmat nasihat percuma dari masa ke semasa.
Antara Perkhidmatan lain Uqwah Management:-
1) Agen Insurans
2) Memperbaharui Road Tax
3) Transaksi Jual Beli Rumah/Tanah
4) Catering, P.A System, Khemah Majlis Kahwin
5) Memperbaiki Komputer